RUNDSTYKKER PÅ 1-2-3

God morgen! 

Jeg har hatt en veldig rolig morgen hvor jeg har tatt det helt med ro. I dag har jeg fri, som forøvrig er den eneste dagen denne uken, så denne dagen skal nytes fullt ut. Jeg hadde så lyst på ferske rundstykker til frokost, men fant fort ut at jeg ikke hadde gjær. Jeg gjorde noen søk, og vipps så kom jeg over en oppskrift hvor jeg kunne bruke bakepulver i istedenfor. Disse rundstykkene ble supergode, og det beste var at hele prosessen med baking og steking tok under 30 minutter. Det er jo perfekt når man er sulten om morgenen. Jeg legger ved oppskriften nederst i innlegget dersom flere vil prøve ut dette! 

Du trenger: 

– 130 g hvetemel
– 60 g grovt mel
– 40 g havregryn
– 2 dl melk
– 1 ts bakepulver 

Slik gjør du:

Forvarm ovnen til 200 grader. Bland det tørre (sikt gjerne melet og bakepulveret, da blir rundstykkene luftigere). Tilsett melken og rør sammen. Strø litt mel utover benken og del opp deigen i 5-6 deler. Form delene til fine, runde rundstykker og legg dem på en stekebrett med bakepapir. Trykk så ned rundstykkene. Stek rundstykkene midt i ovnen i 14-17 minutter. 

Det blir tilsammen 5-6 rundstykker av dette blandingsforholdet, så det er perfekt for 1-2 personer. Dersom man ønsker, kan man toppe rundstykkene med frø før steking. 

3 kommentarer
    1. Jeg fikk ikke til disse. Ble skikkelig klissete deig, som hun over skrev. Jeg endret riktignok på melforhold, til 50/50 grovt/fint og doblet oppskrift, men det skal vel ikke ha noe å si… ungene likte de, men de ligner ikke de her på bildene. Men supert med en oppskrift som går fort på kvelden, om man har glemt å kjøpe brød 😅

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg